Vakgebieden en methoden
Ons onderwijs is erop gericht om alle kinderen de kerndoelen en de bijbehorende tussendoelen die het Ministerie van onderwijs gesteld heeft, te laten bereiken. We gebruiken als hulpmiddel daarvoor methoden die gebaseerd zijn op deze kern- en tussendoelen. Daarnaast gebruiken we nog aanvullend materiaal. Hieronder volgt een overzicht van de materialen en methoden die wij gebruiken.
Godsdienstige vormingWij gebruiken in de bovenbouw (vanaf groep 5) de methode Kind op Maandag van uitgeverij Kwintessens als leidraad voor het vertellen van (Bijbelse) verhalen. Het uitgangspunt van deze methode is het bij elkaar brengen van twee werelden: de belevingswereld van het kind - in de hedendaagse, multiculturele en religieuze samenleving - en de wereld van de bijbel. In dit treffen van twee werelden leert het kind in dubbel opzicht. De eigen levenservaringen dragen er toe bij de Bijbelverhalen beter te begrijpen. Omgekeerd biedt de Bijbel een andere blik op de dagelijkse werkelijkheid. Het is een ontmoeting waaraan kinderen vooral ook van elkaar leren. Dit sluit aan bij de hiervoor genoemde uitgangspunten; respect, samenwerken, samenleven en samen vieren. Voor de jongere kinderen hebben wij een eigen schema voor bijbelvertellingen opgesteld. De verhalen worden uit de kinderbijbel voorgelezen of verteld.
Sociaal-emotionele- en burgerschapsvormingVreedzaam Een veilig klimaat is de basis voor het leren.
Kinderen leren met dit programma:
Dit leren we de kinderen door elke week een les centraal te stellen waarin ze bijvoorbeeld:
De leerlingen van groep 7 en 8 krijgen de kans om zich op te laten leiden tot leerlingmediator.
Taal en lezenVanaf eind groep 3 kunnen de kinderen gebruik maken van een uitgebreide kindcentrumbibliotheek, waar de kinderen wekelijks een boek kunnen halen voor gebruik in de klas.
Schatkist als bronnenboek Groep 3 Veilig Leren Lezen (versie KIM) Groep 4 t/m 8 Atlantis voor Technisch en Begrijpend Lezen Taal Actief 4 voor taal en spelling
Atlantis
Taal Actief 4 Taal Actief voldoet ruimschoots aan de kerndoelen voor het basisonderwijs. En aan de tussendoelen voor beginnende en gevorderde geletterdheid. Alles wat basisschoolleerlingen moeten leren, komt in Taal Actief 4 aan bod op een manier die kinderen aanspreekt. Met veel beeld, een frisse aanpak en aansprekende oefeningen.
In elke groep werkt Taal Actief 4 aan: Woordenschat Woordenschatstrategieën Spreken / luisteren Schrijven (stellen) Taalbeschouwing
Voor kinderen die makkelijk door de stof gaan, zijn er de zogenaamde ‘plustaken’. Voor kinderen die extra oefeningen nodig hebben, zijn er de ‘herhalingstaken’. Voor spelling, gebruiken we Taal Actief 4 Spelling.
RekenenGroep 1/2 Schatkist Groep 3 t/m 8 Pluspunt SchrijvenPennenstreken Wij willen graag dat kinderen een leesbaar handschrift ontwikkelen.
WereldoriëntatieGroep 1/2 en 3 Schatkist Groep 4 Blink Groep 5 t/m 8 Blink geïntegreerd
Engels (groep 5 t/m 8):Join in Take it easy is een methode Engels met een doorgaande leerlijn vanaf groep 5. De methode heeft een concentrische opbouw. Dat wil zeggen dat de thema’s die in de leerjaren 5 en 6 (eens in de twee weken een les van 50 minuten) aan bod komen, in groep 7 en 8 (wekelijks een les) voor de tweede keer worden aangeboden. Hierdoor beklijft de lesstof nog beter en breiden de leerlingen hun woordenschat van voorgaande jaren verder uit. Take it easy is een methode voor het digitale bord. De leerlingen doorlopen de methode via thematische filmpjes, leuke clips en prikkelende opdrachten.
Verkeer (groep 3 t/m 8)We gebruiken de materialen van Veilig Verkeer Nederland, zoals Rondje Verkeer, Stap Vooruit, Op Voeten en Fietsen en de Jeugdverkeerskrant.
BewegingsonderwijsDe lessen worden door de vakleerkracht gegeven gedurende 2 keer per week.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
ContactHoendersekade 2 3332 KW Zwijndrecht T 078 - 820 00 11
Reactieformulier | Locatie
Nieuwsbrief
Zoeken | Kinderopvang
| Onderwijs
Algemeen |
Kinderopvang Zwijndrecht | Kinderopvang Alblasserdam | Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht | Basisonderwijs Zwijndrecht |