Gedragscode:
InleidingDeze gedragscode is opgesteld om een veilige, stimulerende en plezierige omgeving te creëren voor alle kinderen, medewerkers en ouders op ons kindcentrum. We willen dat ons kindcentrum een plek is waar iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. Deze gedragscode geldt voor alle betrokkenen bij het kindcentrum: leerlingen, leerkrachten, ondersteunend personeel en ouders/verzorgers. 1. VeiligheidFysieke Veiligheid1.1. We zorgen voor een schone en veilige omgeving. 1.2. We melden direct eventuele onveilige situaties aan een medewerker. 1.3. We volgen de veiligheidsinstructies en -procedures van het kindcentrum. 1.4. We gaan respectvol om met materiaal en zorgen voor een veilige omgang met gereedschap en materialen. Emotionele Veiligheid1.5. We respecteren elkaars gevoelens en tonen begrip voor anderen. 1.6. Pesten, discriminatie, en intimidatie worden niet getolereerd. We melden pestgedrag altijd bij een leerkracht of vertrouwenspersoon. 1.7. We behandelen elkaar met respect, zowel in persoon als online. 2. Ontwikkeling van KinderenOnderwijs en Leren2.1. We moedigen een nieuwsgierige houding aan en ondersteunen het leren van alle leerlingen. 2.2. We bieden gelijke kansen voor ontwikkeling aan alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of niveau. 2.3. We zorgen voor een uitdagende leeromgeving die kinderen stimuleert om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. 2.4. We bevorderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij kinderen door hen passende keuzes en taken te geven. Sociale Ontwikkeling2.5. We leren kinderen om samen te werken, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. 2.6. We stimuleren empathie en respect voor anderen door middel van gezamenlijke activiteiten en lessen in sociale vaardigheden. 2.7. We bieden ondersteuning aan kinderen die extra hulp nodig hebben in hun sociale of emotionele ontwikkeling. 3. PlezierCultuur3.1. We creëren een positieve cultuur waar iedereen zich welkom en betrokken voelt. 3.2. We vieren successen en bijzondere momenten samen, zowel in het lokaal als daarbuiten. 3.3. We organiseren regelmatig activiteiten en evenementen die bijdragen aan een plezierige ervaring. Dagelijkse Interacties3.4. We benaderen elkaar vriendelijk en met een glimlach. 3.5. We stimuleren kinderen om te genieten van het leerproces en plezier te hebben in hun dagelijkse activiteiten. 3.6. We moedigen een open en positieve communicatie aan tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. 4. VerantwoordelijkhedenVoor leerlingen4.1. We verwachten dat leerlingen zich houden aan de afspraken en regels van het kindcentrum. 4.2. We moedigen leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en leren. 4.3. We verwachten dat leerlingen respect tonen voor zichzelf, anderen en de omgeving. Voor leerkrachten en medewerkers4.4. We zorgen voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen. 4.5. We behandelen alle kinderen eerlijk en respectvol. 4.6. We zijn een rolmodel voor positief gedrag en levenslang leren. Voor ouders en verzorgers4.7. We ondersteunen het kindcentrum bij het naleven van deze gedragscode. 4.8. We werken samen met het kindcentrum om de ontwikkeling van onze kinderen te bevorderen. 4.9. We communiceren open en respectvol met onze medewerkers. 5. Handhaving en Evaluatie5.1. Deze gedragscode wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig aangepast. 5.2. Overtredingen van de gedragscode worden besproken en aangepakt volgens het beleid van de school. 5.3. Bij herhaalde of ernstige overtredingen kunnen passende maatregelen worden genomen, in overleg met ouders/verzorgers en, indien nodig, externe instanties. Door samen te werken en ons te houden aan deze gedragscode, zorgen we ervoor dat ons kindcentrum een plek is waar iedereen zich veilig voelt, zich kan ontwikkelen en plezier heeft in ontwikkelen. SchorsingsbeleidSoms komt het voor dat het gedrag van een leerling niet te tolereren is, ondanks alle gezamenlijke inspanningen vanuit het onderwijs en de ouders om het ten goede te keren. Er moet dan gekozen worden voor een tijdelijke of permanente afwezigheid op het kindcentrum.
Schorsing en verwijdering
Schorsing van een leerling Een geschorst kind mag tijdelijk niet op het kindcentrum komen en geen lessen volgen.
Bezwaar maken tegen schorsing Voor het schorsen houden we de volgende richtlijnen aan:
Verwijdering van een leerling
Een voorbeeld: als een kind of een ouder verbaal dan wel fysiek geweld tegen medeleerlingen dan wel leerkrachten gebruikt, kan dat aanleiding zijn tot schorsing en zelfs verwijdering van de leerling. Voor het verwijderen van een leerling volgen we de volgende procedure:
Ook onder de Wet passend onderwijs mag een kindcentrum nog steeds een leerling verwijderen. Betreft het een leerling met extra ondersteuningsbehoefte dan geldt de zorgplicht en is het kindcentrum verantwoordelijk voor een nieuwe plek. Het kindcentrum zoekt dan dus, in samenspraak met de ouders, een passend alternatief.
Onderwijs vinden Als het bestuur na 8 weken geen andere onderwijsinstelling voor uw kind heeft gevonden, dan mag het kindcentrum uw kind definitief wegsturen. Voorwaarde is wel dat het kindcentrum kan bewijzen dat er serieus naar een andere onderwijsinstelling is gezocht. U moet dan zelf een nieuwe onderwijsinstelling zoeken. De leerplichtambtenaar van uw gemeente kan u hierbij helpen. De inspectie over schorsen en verwijderen.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
ContactHoendersekade 2 3332 KW Zwijndrecht T 078 - 820 00 11
Reactieformulier | Locatie
Nieuwsbrief
Zoeken | Kinderopvang
| Onderwijs
Algemeen |
Kinderopvang Zwijndrecht | Kinderopvang Alblasserdam | Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht | Basisonderwijs Zwijndrecht |